Sunday, January 8, 2017

New Years Resolutions // Nyttårsforsetter

I'm not really big on the New Years resolution-thing. I don't really see why I have to start something new at the exact date of everyone else, and that it has to be the 1st of January. But well, I have a few this year anyways. Here is my list, and progress, since we are already the 8th of January.

1. Walk 10 000 steps a day. This should not be a problem, since Zelda need her walks every day. Still, it has had a rough start, since I've started the year being ill. But as soon as I stop coughing every hundred metres I'll get it going. I have this neat app on my phone that track steps for me. It's nice, since I always have it with me anyways, and am still playing Pokemon Go.

2. Find a short morning workout routine. I am alway very tired when I wake up, and I have this theory that if I can start the day with a little workout routine I might get more energy. I haven't gotten to this yet either, because of being ill, but I am both grudging and looking forward to getting started with this.

3. Geocache more. Moving to Hamar was a stupid move, Geocache-wise. I had already found most of the caches around here, and so I don't get to do it as much as I did in Oslo. But I have decided that I am allowed to go caching, even for just one. After all, I will be going to Oslo up to three times a week, so I have the opportunity to do so. I just used to plan for whole days of caching.

4. Do a temperature project. Ok, so you might need some explanation. I got the idea from Lion Brand. They suggest a blanket, but that would be to much work for me, since I do have studies. And it would be a bit pricey. I decided to do more of a scarf-like project. I probably won't wear the finished project, since it would be too colourful for me. I just like the idea for some reason. I've made a colour scale and everything, and I already have seven rows.

5. Step up my Duolingo game. I've been using Duolingo for many years. Mostly for learning German since I didn't get to learn it in school. Last year I started up with some other languages as well, and right now I'm doing French, Spanish and Irish. I also do Swedish and Danish even though they are both neighbouring languages and countries to Norway. I just want to get a better feel of the languages. French and Spanish I started as a gateway to latin. How that will pan out I really don't know, but I love learning languages. Irish is just a curiosity thing. I have a BA of comparing Celtic and Old Norse culture, with major in Old Norse, and I just wanted to see what Irish was like. Anyways, a daily routine will be put in place. And it is a great thing for me to do on the train ride home from Oslo.

6. Start saving more money. I found this saving challenge where you save 1 dollar in week one and keep adding one for every week. The end is almost 1400 dollars. I've converted it to Norwegian crowns, by adding a zero. And also found a sheet that makes it easier to keep track. What I'll use the money for? Probably leaving the country to go Geocaching. I am dreaming of the oldest cache in Europe...

And I think that was it. For now.

My step counter app. // Skrittellerappen min.

Colour scale for temperature project. I have no hope of putting the two outer colours to use, but I liked the symmetry. // Fargeskala til temperaturprosjektet mitt. Jeg håper ikke jeg får bruk for de to ytterste, men jeg ville bare ha de med for symmetriens skyld.

Progress so far. // Fremgang så langt. 


Jeg er ikke så stor på nyttårsforsetter. Har aldri sett meningen med å måtte starte noe nytt samtidig med alle andre og akkurat den første januar. Men jeg har klart å lage noen allikevel da. Så en liten liste og rapport på fremgang hittil.

1. Gå 10 000 skritt om dagen. Denne burde ikke være noe problem, med tanke på at Zelda trenger turer flere ganger om dagen, hver dag. Men allikevel har jeg ikke kommet så langt med dette hittil i år, siden jeg startet året med å være dårlig. Den dagen jeg klarer å gå hundre meter uten å hoste skal jeg også klare å komme i mål med dette. Jeg bruker en app på telefonen til å holde orden på det for meg, siden jeg har med meg den over alt uansett. Og fordi jeg fortsatt spiller Pokemon Go da. 

2. Finne en kort morgentreningsrutine. Jeg er så trøtt om morgenen, og bruker så lang tid på å våkne. Jeg har et håp om at en kort treningsrutine om morgene kan får opp energien. Jeg har ikke kommet i gang med denne heller, men jeg både gleder og gruer meg til å sette i gang med det. 

3. Geocache mer. Det å flytte til Hamar var skikkelig dumt for meg som geocacher, ettersom jeg allerede har tatt mesteparten av cachene i området her. Jeg får heller ikke beveget meg så mye rundt som i Oslo, så jeg får ikke cachet i det hele tatt egentlig. Men jeg har nå gitt jeg lov til å ta en cache mens jeg først er i Oslo, noe jeg jo kommer til å være opp til tre ganger i uka. Og selv om noe at det liker best med geocaching er planlegging av ruter, er det bedre med en geocache enn ingen. 

4. Gjøre et slags temperaturprosjekt. Jeg fikk ideen fra Lion Brand.  De foreslår et teppe, men det syns jeg blir for mye jobb, i tillegg til studiene, liksom. Så jeg bestemte meg for noe som nok kommer til å ende mer som et skjerf. Jeg har laget fargeskjema og leser av temperatur rundt klokka 7 om kvelden. Jeg vet ikke om jeg kommer til å bruke et skjer med så mye farge, men jeg liker ideen, og det blir spennende å se resultatet. 

5. Bruke mer tid på Duolingo, lære mer. Jeg har brukt Duolingo i flere år, og det begynte med tysk. Men nå har jeg lagt til fransk, spansk, irsk og svensk og dansk. De to siste er mest for å få mer følelse med nabospråkene, for selv om jeg i det store og det hele skjønner hva de sier og skriver har jeg ikke muligheten til å skrive de selv. Fransk og spansk la jeg til for å komme litt inn i retning latin. Vi får se hvordan det går, men det er uansett gøy å lære nye språk. Irsk ble med bare fordi jeg er nysgjerrig. Jeg har en bachelorgrad i norrøne og keltiske studier, men jeg har min fordypning i norrønt. Så jeg ville bare se hvordan keltisk språk så ut. Uansett skal jeg fremover bruke mer tid på å lære meg alle disse språkene samtidig. Jeg tror det kan være en grei aktivitet på toget hjem fra Oslo.

6. Bli flinkere til å spare. Jeg kom over en spareutfordring, der man sparer 1 dollar i uke en og legger på en dollar hver uke. Resultatet på slutten av året blir nærmere 1400 dollar. Jeg gjorde om til norske kroner ved å legge på en null, så håpet er å spare 14 000 kroner i år. Jeg fant et skjema som gjør det lettere å holde oversikt over hvor mye man har spart. Det er ikke sikkert det blir så lett, men jeg skal i hvertfall prøve. Jeg har ingen spesifikke planer for pengene, men jeg drømmer om å finne den eldste geocachen i Europa...

Så det var det, for nå.


No comments:

Post a Comment