Sunday, October 16, 2016

Reflecting yarn // Refleksgarn

Yesterday I finally got some time to do some shopping. As a yarn, let's say, enthusiast, I was so happy when I heard of reflecting yarn. It is an acrylic yarn with strands of reflective material in it. And I just got so inspired by hearing about it. I two bought skeins in Sweden a few weeks ago, because I just had to have some, I couldn't really splurge on more, but yesterday I got to buy a bunch! I like the one I got here better, it has a better feel to it, but the pink from Sweden is prettier than the one they had here, so. (I have this thing for hot pink right now.) The two skeins from Sweden I bought at Rusta, and the ones from here I bought at Nille.

//

I går hadde jeg endelig tid til å shoppe litt. Som garnentusiast ble jeg veldig glad da jeg hørte at det fantes noe som ble kalt refleksgarn. Akrylgarn med refleksstriper i. Jeg ble kjempegira da jeg hørte om det første gangen. Jeg fikk kjøpt to bunter i Sverige for noen uker siden, det ble bare to, siden økonomien ikke helt tillot flere, men i går fikk jeg kjøpt masse! Jeg liker de jeg fikk kjøpt her bedre enn de svenske. De føles litt mykere, men den svenske rosafargen var mye kulere. (Jeg har en sånn knallrosa-ting gående om dagen.) Buntene fra Sverige kjøpte jeg på Rusta, mens i Norge ble det handlet på Nille.







And as a true yarnie I just had to make something with it straight away to see what it would look like. I chose to make an "African flower" (link) since I'm currently working on a throw in these African flower hexagons.

//

Og som en ekte garnoholiker, måtte jeg bare lage noe med en gang, for å se hvordan det så ut i bruk. Valget falt på en "African flower," ettersom jeg holder på med et ullpledd av slike om dagen. (link)



The reflective flower came out quite large. 16 cm from petal to petal. The flower size for the throw is about 9 cm. I used a 6.50 mm hook for the flower. I tried using a 5 mm first, but it just wasn't going to well. I don't really know what I could use the flower for, but I'll figure something out.  Having now made a sample I did get a feel of the yarn in use. The result is really soft, but I wouldn't use it for a headband, for example, as I think the reflective strands would make you itch eventually. My plan is to at least include a few rows of the yarn in my planned legwarmers, and maybe make a black paw print or two to sew on my winter jacket.

//

Refleksblomsten ble ganske stor, 16 cm fra blad til blad, mens de blomstene som skal bli teppe bare er 9 cm. Jeg brukte en 6.50 mm-nål etter å prøvd med en 5 mm uten videre hell. Jeg vet virkelig ikke helt hva jeg skal bruke en så stor blomst til, men jeg finner vel på noe. Det er jo alltids mulig å gi den videre. Etter å ha fått laget en liten ting med garnet har jeg funnet ut at jeg nok ikke ville brukt det til pannebånd eller generelt rett på hud, ettersom refleksstripene nok blir litt irriterende etter hvert. Planen er å bruke litt av garnet i mine planlagte leggvarmere, og kanskje lage noen poteavtrykk jeg kan sy på vinterjakka mi, siden jeg alltid glemmer å ta med meg refleks før jeg går ut. 



No comments:

Post a Comment