Friday, October 7, 2016

Crochet lampshade // Heklet lampeskjerm

So, I bought a table lamp at a flea market at the end of summer. I just love tiny lamps! But the shade was brown, and it was broken. I bought it because I wanted another lamp and because I wanted to crochet a new lamp shade for it. I ended up with buying a new shade for it, because I found a cheap one, and that meant I could start using the lamp right away. But today I finally took care of the old lamp shade and made a new one! Here is a step by step:
//
Så, jeg kjøpte meg ei bordlampe på loppemarked på slutten av sommeren. Jeg er veldig, veldig glad i små bordlamper. Men skjermen var både brun og ødelagt, så grunnen til at jeg kjøpte den var mye fordi jeg hadde lyst på ei ny lampe og fordi jeg har hatt lyst til å hekle meg en lampeskjerm. Jeg endte opp med å kjøpe en ny skjerm til den, for da kunne jeg ta den i bruk med en gang. Dessuten kostet den meg 5 kroner. Men i dag ble det endelig noe av å fikse den gamle lampeskjermen. Sånn ca steg for steg: 

You will need // Du trenger
-An old/broken lamp shade with frame // En gammel/ødelagt lampeskjerm med ramme innvendig
-Scissors // Saks
-Some kind of bulky/really thick yarn // Veldig tykt garn
-A crochet hook that matches the yarns thickness // En heklenål som passer garntykkelsen
-If  the shade is glued to its frame, you might need something to remove the glue. I used nail polish remover and cotton pads, but it will probably depend on the type of glue // Om lampeskjermen er limt fast i rammen kan det hende du trenger noe å fjerne limet med. Jeg brukte neglelakkfjerner og bomullspads, men det kommer nok an på hvilken type lim som er brukt



After having cut the shade off, and spreading the old crispy plastic lining all over my carpet, I was left with this:
//
Etter å ha klippet bort den brune skjermen, og spredd gammel, sprø plast over hele teppet, satt jeg igjen med dette:

I don't know if it is visible, but in the picture with the nail polish remover I have already removed the glue from the frame.
//
Jeg vet ikke om det er synlig, men på bildet med neglelakkfjerner har jeg allerede fjernet limet fra ramma.

I had to types in my yarn stash: one skein of black Hoooked zpagetti, which is a t-shirt yarn and a thick interior yarn in light grey. Both of them I have gotten for my birthday, so I don't know where they were purchased or what the cost is, but I think google can help you. I ended up using the grey yarn, since I could not find my biggest hook, and the black one would have defeated the purpose of the lamp altogether. But I am certain that the Hoooked zpagetti would work with a bigger hook and maybe a lighter colour.
//
Jeg hadde to typer garn som kunne passe i garnlageret mitt. Den ene en bunt med Hoooked zpagetti i svart og den andre Big Interiør garn fra Trysil, laget for Europris, i lysegrått. Jeg vet ikke hvor mye de koster, siden jeg har fått begge i gave, men det finner dere vel ut av selv, kanskje med google til hjelp. Jeg valgte det lysegrå garnet, siden jeg ikke fant en heklenål som var stor nok til det svarte garnet, og da ville skjermen blitt så tett og mørk at det egentlig kanskje ikke hadde vært noen vits å sette den på en lampe i det hele tatt. Jeg er allikevel ganske sikker på at Hoooked zpagetti kan brukes, men da om du har stor nok heklenål og kanskje i en lysere farge. 


I started crocheting on the loose bottom ring. After some trial and error in the start up, I discovered that it is easier to start if you tie the end of the yarn to the ring. I untied it when I had made the first circle. I used all single crochet stitches, and did not join rounds, but worked continuously. On the bottom ring, I fit in 30 sc, but this will vary from the size of the frame you are working on.  
//
Jeg begynte å hekle på den nederste ringen, som var løs fra resten av ramma. Etter å ha prøvd meg frem litt, kom jeg frem til at det var lettere å starte om man knyter ended på garnet fast i ringen før man begynner. Jeg løsnet knuten etter at jeg hadde kommet rundt hele veien. Jeg brukte kun fastmasker og avsluttet ikke rundene med kjedemasker, men heklet i spiral hele veien. I den nederste ringen fikk jeg plass til 30 fm, men det varierer jo selvfølgelig etter hvor stor skjerm man starter med i utgangspunktet. 


Since the top ring was smaller than the bottom ring, I had to work two and two single crochets together, but I only had to do that a few times (Forgot to count, sorry!) Just remember to do this at different places on the shade each time, and measure with the smaller ring to confirm that you have taken it in enough. Crochet rounds until you have reached desired height, minus one round of single crochets. Crocheting the top ring on was very easy, I just rested the top ring on the top of the previous round and kept crocheting. The height of the shade is also up to you, mine ended at 17 cm. End the shade with a slip stitch above where you started, so that the shade have the same height all around.

There was 2 meters left of the skein of yarn at the end of the project. I might use it to decorate the lamp shade, or I might decorate it with something else, I don't know yet.
//
Ettersom ringen på toppen var litt mindre enn det nederste, måtte jeg hekle sammen to og to fastmasker for å redusere størrelsen. Jeg glemte å telle hvor mange ganger jeg gjorde det, men det kommer jo også an på hvor stor skjermen dere lager selv er. Bare husk å felle på forskjellige steder hver gang, for å unngå at skjermen blir skakk, og sammenlign med den øverste ringen for å sjekke når du har felt nok. Når skjermen er så høy man vil ha den (minus en runde fastmasker,) legger man på den øverste ringen og hekler som vanlig, men med ringen oppå fastmaskene fra forrige runde. Avslutt med kjedemaske over der du begynte på bunnen, slik at skjermen er like høy hele veien rundt. Min skjerm endte på 17 cm. 

Det var igjen 2 meter garn etter at skjermen var ferdig. Kanskje bruker jeg det til å dekorere skjermen, eller så dekorerer jeg den med noe annet, jeg vet ikke enda.



 I really like how the light makes a pattern on the wall!


Remember to use the bulb suited to your lamp, and make sure that the shade is open at the top, to let the heat rise, and that the shade is not to close or touching the bulb.
//
Bruk riktig lyspære for din lampe, og pass på at skjermen er åpen på toppen for å la varmen stige opp. Og pass på at skjermen ikke er for nære eller borti lyspæra.



Hope you enjoyed and feel inspired!  //  Håper du føler deg inspirert!

No comments:

Post a Comment