Monday, October 24, 2016

Preparations for winter // Vinterforberedelser

I moved into a new apartment in August, so today I had to do some preparations for winter. Being a student I don't have the highest income, so obviously I had to find a place that could fit in the budget, after having paid the season ticket from Hamar to Oslo. And food. I love the apartment, although my bathroom is in the basement hallway and the kitchen is small. But it also means that it is kinda old. Is has double windows, one pane coming into the room and one going out. Why they ever thought that would be practical I will never understand, but I also kind of like it, because they are the same type of windows my grandparents had.

Since these type of windows are known for letting cold air in during winter, I wanted to do as my grandmother always did, put cotton in between the windowpanes. She also used to put little figurines on top of the cotton. The figurines were usually from the Kinder Surprise eggs. Turtles were my favorite! I don't have any suitable figurines here, but I got another idea for decoration.

//

Jeg flyttet inn i en ny leilighet i August, så i dag måtte jeg gjøre noen vinterforberedelser. Ettersom jeg er student måtte jeg ha en leie som passet med budjsettet etter å ha betalt månedskortet mellom Oslo og Hamar. Og mat da. Jeg liker leiligheten altså, selv med badet i gangen i kjelleren og et lite kjøkken. Men prisen er nok slik den er fordi leiligheten er ganske gammel, og det ikke har blitt gjort så mye de siste årene. Det er vareglass her, de vil si doble vinduer, der det ene kommer inn i rommet og det andre slår utover. Jeg kommer not aldri til å skjønne hvorfor det skulle være praktisk, men det er også litt koselig, for de er samme typen som besteforeldene mine hadde.

Denne typen vinduer er da også kjent for å slippe inn en kald trekk om vinteren, så jeg bestemte meg for å gjøre som bestemor pleide å gjøre: å legge bomull mellom vinduene. Hun pleide også å sette kindereggfigurer oppå bomullen. Er det noen som husker skilpaddene? Min favoritt var den som spilte panfløyte! Uansett, jeg har ingen kindereggfigurer her, men jeg hadde en annen ide til pynt.




I was ready with both cotton and insulating strips, but I figured I didn't really need the strips since wasn't able to open the outer pane anyway. I just figured it probably was tight enough. I have used them on my door, though. They are also double. There is no picture of the process, but you are welcome to imagine me sitting on the table, and freaking out over the dead insect I found in there. 

//

Jeg var klar med både isoleringslister og bomull, men ettersom jeg ikke klarte å åpne det ytterste vinduet i det hele tatt, tenkte jeg at det sikkert var tett nok. Jeg har brukt de rundt inngangsdøra da, de er også doble. Det er ingen bilder av prosessen, men dere er så klart velkomne til å forestille seg at jeg sitter på bordet og blir litt stresset av et dødt insekt som lå mellom vinduene. 




Can you spot the difference? I moved my cotton balls lighting into the window! This works great because now you can actually see them from the outside as well.

//

Ser du forskjellen? Jess, jeg flyttet lysslynga mi inn i vinduet i stedet for å ha de i vinduskarmen. Nå synes de til og med fra utsiden.




Today I also got a little closer to having a good little corner for reading. Nothing serious is to ever be read in this corner, it is purely for relaxing! I'm planning a carpet as well, but you know, student ≠ money. But I am at least working on a throw to cover me. Already looking forward to next Saturday. Saturdays are the only day of the week I don't have to read anything for school, so I guess it can be called my Saturday-corner.

//

I dag kom jeg også enda nærmere å bli ferdig med lesehjørnet mitt. Her skal det ikke skje noe seriøst, kun slappes av! Jeg skal kjøpe et teppe på gulvet der også, men dere vet; student ≠ penger. Men jeg jobber jo med et pledd til å ha over meg. Ser allerede veldig frem til neste lørdag. Lørdag er min eneste fridag hele uka. Så dette blir vel lørdagshjørnet mitt, da.


I bought a printer on Thursday. I keep arguing with it, calling it not pretty things, and it keeps refusing to draw paper in and print on it. After a lengthy discussion today I finally got it to print a picture of me and Zelda, that I could put on the wall in the bedroom.

And I felt I had got nothing done today.

//

Kjøpte meg skriver på torsdag, og siden det har vi kranglet. Jeg kaller den mindre pene ting, og den nekter å dra til seg papir og skrive ting på det. Så etter en lengre diskusjon i dag, fikk jeg den endelig til å skrive ut et bilde av meg og Zelda, som jeg hang på veggen på soverommet.

Og jeg som følte jeg ikke fikk gjort noe i dag.

No comments:

Post a Comment