Friday, February 10, 2017

Inspiration for knitters // Inspirasjon til de som kan strikke.

Last weekend we were cleaning out the house of my late grandparents. Not a happy job, but it hat to be done at some point. The happier part of it was that I got a lot of knitted socks and mittens. And also several rolls of fabric, that I don't have room for here in my tiny apartment.

I have not yet mastered the art of using to sticks to make intricate patterns. I like the one hook better, and I am better at it. But I thought I would show you some of the stuff I brought home, as inspiration to all the knitters out there that now what they are doing.

//

Forrige helg ryddet vi opp i huset etter bestemor og bestefar. Ikke så veldig morsomt egentlig, men noe som må gjøres. Det som er litt morsommere er at fikk med meg masse hjemmestrikkede votter og sokker. Og en god del stoff, som jeg ikke har plass til i leiligheta.

Jeg kan ikke strikke. To pinner og meg i kombinasjon lager ikke pene mønster, om det blir noe i det hele tatt. Jeg holder meg stort sett til heklenåla mi. Jeg er flink til å hekle og jeg liker det bedre. Men jeg tenkte jeg skulle vise frem noen av de tingene jeg fikk med meg hjem, som inspirasjon til de av dere der ute som kan å strikke og får til mønster.


Three pairs of ordinary mittens, in different patterns. // Tre par vanlige votter, i forskjellige mønster.





A pair of really pretty socks in a traditional pattern. // Et par pensokker med tradisjonelt mønster.



A pair of pullover mittens, that I suspect were made for a man. I love these, they make som tasks possible to do, even with mittens on, but they were not made for the smart phone era, since the thumb is still covered up. 
// 
Et par votter med fingervotter inni. Jeg mistenker at disse kanskje ble laget for en mann. Jeg syns sånne votter er supersmarte, men de er ikke helt tilpasset smarttelefonene, siden tommelen fortsatt er dekket til. 




And my favorite ones! Even though they are brown, which is not my favorite color, these mittens have Løten knitted in. Løten is where I am from. Where I was born and raised and where I plan to return to when I am done studying and have a drivers license. I am pretty sure these are the coolest mittens in Norway!
//
Og mine favoritter! Selv om de er brune og brun ikke er i nærheten av min favorittfarge er disse vottene bare best. De har Løten strikket inn i mønsteret. Og jeg er jo fra Løten. Der har jeg vokst opp og dit skal jeg igjen da jeg blir ferdig med å studere og får meg førerkort. Jeg er ganske sikker på at dette er de kuleste vottene i hele Norge! 




1 comment:

  1. Så mye fint! Helt ening, de siste der er garantert Norges kuleste votter. Har like, men i andre farger. Det er Erna Dahl på Løten som strikker og selger disse, mannen hennes har designet mønstret. :-)

    God helg til deg fra Vestgarda

    ReplyDelete