Thursday, June 29, 2017

Growing more things - Avocado // Å gro enda flere ting - Avokado

Since I discovered the wonderful thing that is an avocados I have wanted to grow an avocado tree. Toothpicks have been put into numerous pits, but I never succeeded. Mostly I forget to water them. And the water is kind of important. But as I was watching the videos that lead me to peel lemon seeds a suggestion came up on the side. One thing lead to another and suddenly I had ordered this weird boat-like contraption I had never heard of.

//

Siden jeg oppdaget den fantastiske avokadoen har jeg hatt lyst til å gro mitt eget tre. Jeg har forsøkt utallige ganger med tannpirkere og et glass, men jeg har ikke fått det til å gro noe, ettersom jeg alltid glemmer å vanne. Og vann er ganske vesentlig. Mens jeg satt og så på videoene som endte med at jeg skrelte sitronfrø dukket det opp forslag til andre videoer og før jeg visste ordet av det hadde jeg bestilt en liten båt av noe slag, som jeg aldri hadde hørt om.


An "Avocado Growing Tool." // "Et verktøy for å gro avokado."



She seems quite happy about it. // Hun virker i hvertfall fornøyd.



Doesn't seem to hard to do. // Virker ikke så veldig vanskelig.



There is also a better and more detailed explanation. I learned that an avocado pit also should be peeled first. 
// 
Det er også forklart med inngående, og jeg lærte også at avokadosteinen også må skrelles først. 



In the box there were three, I figured one would not be enough. 
// 
I boksen var det tre eksemplarer. En hadde jo ikke vært nok.



I like the colors too. // Jeg liker fargene også. 



There were also these little flags to put on the boat for you to mark date and type. 
// 
Det var også med små flagg som man kan skrive dato og sånt på. 


So, does it work? The idea is that the pit is placed in the middle, and the boat will float in water, ensuring that the pit always has the right level of water. So it should not be too difficult to manage. The most difficult part is clearly peeling the pit.
//
Så virker det da? Ideen er jo at steinen skal stå i midten av båten, båten skal flyte på vann, og dermed sørge for at steinen alltid har riktig mengde vann rundt seg. Det passer liksom seg sjøl. Det vanskeligste er uten tvil å få skrelt steinen. 



It seems I finally succeeded! The brown spots of the pit are where my peeling was a bit too deep, but it seemed not to impede it too much. As you can see, I forgot to use the flags, so I don't really know how long it took to grow. I will be setting a new one soon though, and this time I will remember.
// 
Endelig fikk jeg til! De brune flekkene på steinen er de stedene der jeg var litt for hardhendt under skrellingen. Men det ser ikke ut til å ha virket alt for hemmende.  Som du ser så glemte jeg å bruke flaggene som fulgte med. Så jeg vet ikke hvor lang tid det tok før det begynte å skje ting. Men jeg skal sette en ny stein snart og da skal jeg bruke flaggene, jeg lover.



Actually, it has reached the height where I need to cut it down to half the height. Apparently, that's what you do when it first reaches a height of 15 cm. Then I am supposed to let it grow back to 15 cm before planting it.
//
Faktisk er den så lang nå at man visstnok skal kutte den ned til halve høyden. For det er visst det man gjør når den først når 15 cm. Så skal den få vokse tilbake til 15 cm før den kan plantes i jord.



This is how the first got started as well, so it is looking good! 
//
Slik startet den første også, så det ser lyst ut!




So yep, it works. The only complaint is that when I buy my cheap avocados, the pits are too small, and just falls through the hole. That how the student life is. The only thing I would to differently is a larger container for the water, to give more room for the roots. And to change the water more often. And obviously using the flags. 
//
Så jada, det funka det. Den eneste klagen jeg har er at steinene i de billigavokadoene jeg som regel kjøper er for små, så de bare detter gjennom hullet. Ellers skal jeg bruke en større boks til å ha vann i neste gang, slik at røttene får bedre plass. Jeg skal skifte vann litt oftere, for det blir litt ekkelt. Og så skal jeg huske flaggene. 



No comments:

Post a Comment